Talousuutisten otsikot ovat surkuhupaisaa luettavaa. Epäeettisistä toimista kiinni jää lähes päivittäin joku. Brändin luotettavuus ja arvo ottavat näistä otsikoista sosiaalisen median keskusteluineen rankasti iskua.
Kova hinku sosiaaliseen mediaan. Mutta miten?
Jopa yksittäinen asiakaskokemus päätyy sosiaalisen median kautta laajaan levitykseen. Vanhat markkinoinnin “faktat” on pantu aivan uuteen mittakaavaan. Jotkut tuotteet/yritykset on pantu jopa joukolla boikottiin epäeettisten toimiensa vuoksi.
Yritykset hinkuvat nyt itsekin sosiaaliseen mediaan. Niiden on kuitenkin mahdotonta kontrolloida sitä, missä valossa ne sinne pääsevät. Eräs kollegani totesi osuvasti, että “eettisen toimintakulttuurin rakentaminen on paras sosiaalisen median management -järjestelmä”.
Valitettavan harvat miettivät, kuinka eettisyytemme toteutuu asiakkaan arjessa ja kuinka varmistamme luottamuksen jatkuvan rakentumisen? Ja sitten vielä toimisivat sen mukaan.
Eettinen myynti ei ole mikään helppo nakki
Jokaisen vähän nenäänsä pidemmälle näkevän on helppo olla samaa mieltä siitä, että myös myynnin on toimittava eettisesti. Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa?
Salaa mieleen hiipii helposti seurausten pelko. Joudummeko samalla luopumaan jostain osasta myyntiä? Saammeko jotain tilalle? Kun luovumme häikäilemättömästä pikavoittojen metsästämisestä, voimme ryhtyä rakentamaan pitkäikäisiä asiakassuhteita. Lojaaleiden suhteiden rakentaminen onnistuu vain eettisesti kestävän toiminnan kautta.
Maineen rakentaminen syntyy tekojen kautta
Eettisen toimintakulttuurin vaikutukset näkyvät tuloksissa myös välillisesti. Tutkitusti eettisesti johdetussa myynnissä myyjät ovat tyytyväisempiä työhönsä ja kokevat asiakastilanteet positiivisemmin. Tätä kautta paranevat suorituksetkin.
Myyntijohdon velvollisuuksiin kuuluu kannustaminen eettiseen toimintaan. Kun myyjä kieltäytyy tekemästä kauppaa, joka olisi ylilupauksineen vaarantanut yrityksen maineen, siitä on syytä palkita. On varmaa, että pitkässä juoksussa tällainen suoraselkäinen toiminta palkitaan myös asiakkaiden lojaaliutena.
- Otso