Skip to content
Mitä on epäreilu epäluottamus organisaatiossa?
Jenni Närvä12.11.2024 16:243 min read

Epäreilu epäluottamus - tunnistatko ilmiön?

Organisaation tuloksellisuus ja yhteistyön laatu rakentuu luottamukselle, jota epäreilu epäluottamus saattaa nakertaa.

Työelämässäkin mielikuvilla on merkitystä

Eräs tiimiläiseni kertoi aikoinaan olevansa todella tarkka sen suhteen, ettei koskaan valittanut lapsilleen töihin lähtemisestä eikä muutenkaan puhunut työelämästä negatiiviseen sävyyn. Hän halusi, että lapsensa kasvavat ajattelemaan että työelämässäkin toimitaan lähtökohtaisesti hyvät mielessä ja töihin meno on kiva juttu. Sitten kun ikäviä tilanteita tuli eteen, niistä puhuttiin asioina jotka tapahtuivat syystä x, y tai z, ei siksi että työelämä nyt vaan on ikävää ja aina jokin menee pieleen. Mielestäni kunnioitettava ajatus.

Näin työnantajatkin sen varmasti useimmiten näkevät: Tottakai toimimme oikein, lakien, asetusten ja hyvän johtamisen periaatteiden mukaisesti ja näin henkilöstömmekin varmasti meistä ajattelee ja tietää todeksi.

‎trust scissors_1200x628

 

Epäluottamus kasvattaa kuilua työnantajan ja henkilöstön väliin

Jos tarkastellaan luottamusta johtamisen ja työnantajuuden kontekstissa, on hyvä tunnistaa, että voimme totta kai vaikuttaa omilla teoillamme ja johtamistavoillamme paljonkin ansaitsemaamme luottamukseen. Sen lisäksi on hyvä tunnistaa ilmiö, jota kutsun epäreiluksi epäluottamukseksi. Se syntyy, kun ihmiset kuulevat työelämätarinoita perheenjäseniltä, ystäviltä, naapureilta, tutun tutuilta, ja lukevat samoja juttuja lehdistä ja sosiaalisesta mediasta. On tarinoita asiattomista koeaikapuruista, syrjinnästä, laittomista potkuista, huonosta johtamisesta ja tuen puutteesta elämän ylä- ja alamäissä. Yhdessä nämä tarinat saattavat rakentaa kuvaa työelämästä, jossa työnantaja nähdään tahona, joka vedättää työntekijää kunhan vain sopivan hetken keksii ja hankkiutuu kyseenalaisin keinoin eroon "heikosta materiaalista". Väärinkäytösten ja epäasiallisen toiminnan pitääkin nousta puheeksi ja otsikoihin, ehdottomasti. Mutta silloin kun nämä tarinat saavat epäilemään myös moitteettomasti toimivien työnantajien motiiveja ja toimintatapoja, ne aiheuttavat turhaa epäilyä ja kasvattavat kuilua työnantajan ja henkilöstön välillä.

 

Miten taklata epäreilua epäluottamusta?


1. Viestintä on tärkeää, ennakoiva viestintä vielä tärkeämpää

Tässäkin tilanteessa hyvä alku on viestintä ja kommunikointi. Kertokaa avoimesti ja organisaatiollenne sopivalla kielellä, millainen työnantaja haluatte olla. Kaikki työnantajat toki haluavat samaa, jos esimerkiksi nettisivuja ja työnantajalupauksia tutkii; tuetaan hyvinvointia, mahdollistetaan työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen ja luodaan paikkoja kehittymiselle ja kasvulle. Jos tekin lupaatte näitä, tai jotain ihan muutakin, mitä se käytännössä tarkoittaa? Miten lupauksenne näkyvät keskeisissä HR-prosesseissa kuten rekrytoinnissa, perehdytyksessä, arjen johtamisessa, työkyvyn tukemisessa?

2. Tieto toimintatavoista täytyy olla avointa ja kaikkien saatavilla

Kiinnittäkää erityistä huomiota siihen, että henkilöstönne tietää, miten toimitte erilaisissa tilanteissa jo ennen kuin kyseisiä tilanteita tapahtuu. Hyvin usein yhteistyö sujuu, luottamus on vahva ja kaikki on hyvin, juuri niin kauan kuin kaikki on hyvin. Mutta kun matkalle sattuu pieniä tai isoja kiviä, muualta kuullut tarinat tai organisaation omat möröt alkavat yllättävän nopeastikin kummittelemaan ja epäluottamus voi alkaa nakertaa. Silloin on todella tärkeää, että henkilöstö tietää, miten työnantaja toimii.

Onhan siis teidänkin organisaatiossanne yleisesti tiedossa, mitä tapahtuu, jos joku käyttäytyy asiattomasti tai jos yksittäisen työntekijän työkyky alenee tai, kun joku kaipaa tukea työn sujuvuuden tueksi muista syistä? Tai mikä on järjestäytymis- ja viestintätapanne esimerkiksi muutosneuvottelutilanteessa? Hyvin usein nämä ovat teemoja, joihin liittyvistä yksittäisistä keskusteluista ei voida kertoa muille, joten niistä helposti leviää legendoja ja osittain tosia tarinoita. Jos tilanteisiin liittyvät prosessit ovat kaikille selkeitä, henkilöstö voi luottaa siihen, että asiaa hoidetaan asianmukaisesti.

Varmistakaa, että näistä asioista puhutaan ja että tietoa on tarvittaessa saatavilla esimerkiksi intrassa. Jos huomaatte, että otsikoihin nousee jonkun muun yrityksen kyseenalainen toiminta, ottakaa teema rohkeasti puheeksi ja kertokaa, millaisia ajatuksia tapahtunut teillä herättää ja olisiko vastaavaa voinut tapahtua teillä.

3. "Eläkää kuten opetatte!"

Kaikki tämä toki vaatii johdon vahvaa sitoutumista ja sitä, että tehdään, mitä luvataan. Jos oikein toimiminen sekä laadukas johtaminen ja henkilöstöhallinto ovat teille kunnia-asia, vaadittehan sitä läpi organisaation. Jos taas työnantajafilosofianne on ennemminkin sitä, että tehdään lain mukaan pakolliset, mutta teillä ei uskota esimerkiksi valmentavaan johtamiseen ja työkyvyn tukeakin saa lähinnä työterveydestä, olkaa rohkeita ja rehellisiä. Älkää maalailko henkilöstölle todellisuutta kauniimpia kuvia. Jos väitätte toimivanne toisin kuin mitä arjessa todeksi eletään, muuttuu epäreilu epäluottamus hyvin nopeasti ansaituksi epäluottamukseksi.

Haluatko kehittää työnantajamielikuvaanne ja johtamisen tasoa?
Ota rohkeasti yhteyttä, jutellaan lisää!

OTA YHTEYTTÄ

- Jenni Närvä