Eettinen, vastuullinen tai kestävä liiketoiminta on paljon muutakin kuin vastuuta ympäristöstä. Eettisen liiketavan eli bisneskäytännön ajatuksen ydin on tärkeä sisäistää, jotta toimintatapa automatisoituu ja syntyy hyötyjä eettisestä toimintatavasta.
Ajatuksen ytimessä on harjoittaa liiketoimintaa niin, että itse toiminta kestää ajan hammasta eettisten käytäntöjen ansiosta: Yritys kohtelee ihmisiä ja yhteisöjä hyvin ja tuottaa sellaisia palveluja tai muita tuotteita, joita ihmiset haluavat. Ihmiset - sekä asiakkaat että työntekijät - sitoutuvat organisaatioon ja haluavat organisaatiolle hyvää. Samalla tulee huolehdittua siitä, että “tulipaloja" syttyy vähemmän.
Mustavalkoista vai harmaan eri sävyjä?
Eettinen liiketoiminta olisi tylsä aihe, jos silloin puhuttaisiin vain mustasta ja valkoisesta, siitä, mikä on väärin ja mikä oikein. Useimmat meistä omaavat eettiset makunystyrät, jotka aistivat tarkemmin, tunnistavat harmaan eri sävyjä. Aina ei tunnu siltä, että tuo makuaistin herkkyys olisi kantajalleen mitenkään nautinnoksi, koska se teettää paljon ajatustyötä: mitä kaikkea tähän liittyy ja miten juuri tässä tilanteessa olisi hyvä toimia, että toimisi eettisesti.
Miksi eettinen osaaminen on yhä tärkeämpää?
Eettinen osaaminen vahvistaa organisaatiota ja sen resilienssiä. Eettisellä johtamisotteella on monia positiivisia vaikutuksia henkilöstöön ja tuottavuuteen. Eettisen osaamisen avulla on mahdollista synnyttää positiivinen psykologisen turvallisuuden kierre, jossa organisaatio vahvistuu kohti kukoistusta. Ja toisaalta, pakollinen whistleblowing-kanava haastaa meidät jokaisen ottamaan ainakin perusasiat haltuun.
Eettisyydestä ei voi antaa yksiselitteisiä ohjeita, joita noudattamalla voisi ajatella olevansa selvillä vesillä. Eteneminen erilaisten tilanteiden viidakossa haastaa älyllisesti sekä henkisesti. Ihmisillä on monenlaisia ja hyvin eri tavoin esitettyjä tavoitteita, toiveita ja tarpeita. Joskus niitä esitetään hyvin verhotusti, toisinaan äänekkäästi ja välillä vaieten.
Muista pysähtyä ja hengittää
Johtajan persoona on laitettava peliin. Toisinaan tekisi mieli vetää mutkat suoriksi, ei jaksaisi pähkäillä ja miettiä. Olisiko silloin hengähdystauon paikka? Johtajalle ja esihenkilölle pahinta kuitenkin olisi, että lakkaisi huomaamasta, näkemästä ja aistimasta harmaan sävyjä, ryhtyisi olemaan varma omasta näkemyksestään oikeasta ja väärästä. Sellaisia ihmisiä päivitellään iltapäivälehtien lööpeissä.
Apukysymyksiä arkeesi:
- Voisiko näin toimia jatkuvasti?
- Voisivatko kaikki toimia näin kuin minä nyt toimin?
- Kehittääkö tämä organisaatiotamme oikeaan suuntaan?
- Olisivatko asiakkaamme tyytyväisiä tähän ratkaisuun?
- Voisinko kertoa tästä avoimesti tuntematta häpeää?
Meillä Juuriharjalla on yli 20 vuoden kokemus eettisen johtamisen kehittämisestä. Keskustellaan yhdessä lisää!
Voit myös lukea lisää Juuriharjan helppokäyttöisestä ja luotettavasta First Whistle -ilmoituskanavasta tai varata esittelydemon suoraan kalenteristamme. Demossa käydään läpi:
- whistleblowing-direktiivin keskeiset seikat
- First Whistle ja tekniset tiedot
- kanavan käyttöönotto
- muut mahdolliset kysymyksenne
- Erika Heiskanen
Partneri