"Meillä on hyvät arvot ja erinomaiset eettiset pelisäännöt. Mutta miten varmistamme, että myös toimimme niiden mukaisesti? Entä mistä tiedämme, mitä kehittää, jotta arvot ja eettiset pelisäännöt olisivat aidosti läsnä arjessamme?"
Näihin tärkeisiin kysymyksiin löytää vastauksia hyödyntämällä niin sanottua CEV-mallia ja siihen pohjautuvaa tutkimustyökalua. CEV eli Corporate Ethical Virtues on malli, johon on laajan tutkimusaineiston pohjalta kiteytetty kahdeksan tärkeintä osa-aluetta, joiden toimivuus ratkaisee alussa esitetyt kysymykset.
Mallin kautta huomaamme, että eettisten pelisääntöjen jalkauttamisessa ääripäät eivät toimi. Vanha kunnon Aristoteles myhäilee jälleen: ”liika on liikaa, kohtuus on hyvä”.
Lepsuilua vai isoveli valvoo -kulttuuria
Eettisten pelisääntöjen mukaiseen tai vastaiseen toimintaa reagoimisen tapa on ensimmäinen testi. Jos ohjeistoon ei vedota eikä sen toimivuutta seurata, lepsuillaan. Tällöin ei synny vahvaa eettistä kulttuuria.
Jos ohjeesta sen sijaan tulee äärimmäisen tiukan kontrollin ja valvonnan apuväline, luodaan ”isoveli valvoo” -kulttuuria. Tämäkään ei ole hyvä suunta toimivalle, itseään säätelevälle eettiselle kulttuurille.
Toinen kiinnostava osa-alue on ohjeiston ympärille rakentuva keskustelukulttuuri. Jos eettisistä kysymyksistä ei puhuta ja eettiset ongelmat pidetään "näkymättömissä", kulttuuriset käytänteet eivät tue eettistä toimintaa. Jos taas kaikkia mahdollisia eettisiä dilemmoja märehditään loputtomiin, ei sekään edistä sujuvaa eettisen ongelmanratkaisun tapaa.
Epäkelpoa käytöstä vai sokeaa luottamusta
Johtajuuden rooli voi haitata yhteisön kulttuurin eettisyyttä kahdella tavalla:
Johtaja saattaa osoittaa toiminnallaan huonoa esimerkkiä, vaikkapa toimimalla itse sovittua pelisääntöä vastaan. Toisaalta johtajaa saatetaan idealisoida. Uskotellaan, ettei hän koskaan-ikinä-milloinkaan voisi tehdä mitään epäeettistä. Hän on varmasti ajatellut tämänkin eettisen haasteen läpikotaisin, joten mennään vain luottavaisin mielin hänen perässään.
Liika on siis liikaa. Oli se sitten epäkelpoa käytöstä tai sokeaa luottamusta.
Tervetuloa keskustelemaan mittaamisesta
Palataan alun CEV-malliin, jonka käytännöllinen hienous piilee sen pohjalta kehitetyssä tutkimusvälineessä eli mittarissa, jolla organisaation eettisyyttä tukevia ja haittaavia seikkoja voidaan selvittää. Jos haluat tietää tästä lisää, nyt siihen on mainio tilaisuus.
Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan organisaatiokulttuurin ja johtamisen eettisyyden mittaamisesta AAMUKAHVILLE keskiviikkona 8.12.2010 klo 8-10!
Ilmoittautuminen ja lisätiedot: otso.jukarainen@juuriharja.fi
- Jari