Skip to content
_DSC6454.jpg
Jari Salo23.11.2016 16:332 min read

Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta - Allianssimalli muuttaa rakennusalaa

Tampereen rantatunneli valmistuu alle budjetin ja puoli vuotta etuajassa.
 
Allianssimalli, uudenlainen organisointi ja johtaminen mahdollistavat putkiremontin läpiviennin kahdessa viikossa ja 10-20 % pienemmin kustannuksin
 
alexandr-bormotin-618344-unsplash
 
Rakennusala on huikeassa murroksessa. Mielikuvat huijaavista rakentajista, ylikireitä vaatimuksia esittävistä tilaajista, surkeasta laadusta, törkeästi pitkäksi menevistä aikatauluista ja kustannuksista ovat pian historiaa. Ei, ei rakentamisesta ole yhtäkkiä tullut helpompaa. Eikä osapuolista pehmoja tai lepsuja.
 
Asenne ja osaaminen keskinäiseen yhteistyöhön on muuttumassa. Rakennushankkeet nähdään aivan uudella tavalla kaikkien osapuolten yhteisenä ponnistuksena, jossa tinkimätön onnistuminen niin laadun, aikataulun kuin kustannustenkin osalta on kaikkien yhteisellä vastuulla. Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta. Jos sinä onnistut, minä onnistun. Jos sinä epäonnistut, minä epäonnistun. 
 

Allianssimallissa pyritään aitoon yhteistyöhön

Miksi tämä murros on tapahtumassa juuri nyt? Konkreettisin syy on viisi vuotta sitten Australiasta Suomeen rantautunut niin kutsuttu Allianssimalli ja sen eri versiot. Allianssissa kaikki hankkeen osapuolet pyrkivät aitoon yhteistyöhön, luoviin ja innovatiivisiin ratkaisuihin - ja kaikki päätökset tehdään konsensuksessa hankkeen parhaaksi.
 
Allianssimallissa on useita rakenteita, jotka tukevat aidon yhteistyön toimintatapaa:
  • yhteinen tavoiteasetanta ja mittarointi
  • kaupallinen malli
  • juridinen sopimusmalli
  • organisaatiorakenne ja resursointi
  • Lean-työkalut
  • päätöksenteko ja johtamisjärjestelmä.
Mutta mikään näistä ei riitä, jos allianssissa mukana olevien henkilöiden ja tiimien yhteistyöosaaminen ja luottamuksen rakentamisen kyky ei ole riittävällä tasolla. Kyse on yhteistyön mahdollistavan kyvykkyyden ja kulttuurin kehittämisestä. 
 

Tiiviimpiä aikatauluja ja alitettuja budjetteja

Juuriharjalla on ollut ilo olla mukana suomalaisen allianssiosaamisen ja sen arvioinnin kehittämisessä jo aivan ensimmäisestä suomalaisesta allianssihankkeesta, vuonna 2011 startanneesta Lielahti-Kokemäki radan parannus -hankkeesta lähtien. Liekki-hanke oli menestys kaikilla mittareilla arvioituna. 
 
Hankkeen aikataulua pystyttiin tiivistämään peräti kahdella vuodella verrattuna perinteisen urakan aikatauluarvioon, ja budjetti alitettiin noin 9,8 M €:lla hankkeen laajuuden kasvattamisesta huolimatta. Liekki-allianssin onnistuminen on rohkaissut niin tilaajia kuin rakentajia ja suunnittelijoita kehittämään omaa alliansseissa tarvittavaa osaamistaan. 
 

Hanke alkaa johtamisen ja yhteistyötapojen määrittelystä

Ei allianssimalli toki ole automaattinen avain onneen. Kovissa tavoitteissa onnistuminen vaatii sitkeää, systemaattista ja sitoutunutta kehitystyötä läpi hankkeen. Ja taitavaa johtamista. Jokainen hanke koostuu uusista yksittäisistä ihmisistä ja jokainen tiimi on erilainen. Aiempien hankkeiden konkreettisia toimintatapoja ei voi yksinkertaisesti copy-pasteta uuteen, vaan jokainen hanke on aina aloitettava ryhmädynamiikan, johtamisen ja yhteistyön suhteen nöyrästi tyhjältä pöydältä.
 
Sitten Liekki-hankkeen olemme olleet sparraamassa lähes kolmeakymmentä eri allianssihanketta ympäri Suomen. On ollut hurjaa ja upeaa seurata aivan läheltä kuinka kokonainen toimiala on viiden vuoden aikana tehnyt hanke toisensa jälkeen jättiläismäisiä hyppyjä yhteistyö- ja johtamiskyvykkyyden osalta. Rakennusalan toimintakulttuuri on todella aidosti siirtymässä aivan uuteen aikaan. 
 
Juuriharja on luonut oman yhteistyökyvykkyyden mallin, jolla kehitetään yksilön ja ryhmän luovuutta, hyvinvointia, tuottavuutta ja ongelmanratkaisutaitoja.

Tutustu malliin lataamalla maksuton julkaisumme  Yhteistyökyvykkyys ja sen johtaminen.
 
 Yhteistyökyvykkyys ja sen johtaminen

 

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT